Problem ze złomowaniem samochodu w Polsce - 16.03.2015

Problem ze złomowaniem samochodu w Polsce

Przepisy Unii Europejskiej nakazują by w ciągu najbliższych lat 95% masy złomowanego samochodu znalazło powtórne zastosowanie, jednak na chwilę obecną nie widać wyraźnego zainteresowania materiałami pochodzącymi z recyclingu.

Koszty recyclingu

Złomowanie samochodów dotyczy najczęściej samochodów, które osiągnęły już wiek około 15 lat. Przy starszych samochodach tylko niektóre procesy nie są czasochłonne (np. osuszanie), jednak większość części należy demontować ręcznie, za pomocą narzędzi tnących. W takich przypadkach demontaż samochodów jest dość kosztowny.

Metale znajdują nabywców, jednak większość tworzyw sztucznych jest bardzo ciężkich do sprzedaży. Składnice złomu muszą płacić za składowanie i wywiezienie takich elementów na wysypiska lub do spalarni. Problem dotyczy również sprzedaży szkła i gumy. O wiele lepiej jest z płynami ropopochodnymi (trafiają do rafinerii) i akumulatorami (możliwość wyprodukowania nowych akumulatorów).

Głównym źródłem zysku procesu złomowania samochodów jest sprzedaż części zamiennych, które jeszcze nadają się do użytkowania.

Ekologia

Złomowanie samochodów i ich recycling jest zjawiskiem proekologicznym, które oszczędza środowisko naturalne ze względu na wykorzystanie już istniejących materiałów. Mimo to w Polsce takie działania nie są dotowane, w krajach UE przedsiębiorcy dostają dopłaty za działanie na rzecz środowiska. Poza tym mają przyznawane ulgi podatkowe. W Polsce dopiero od niedawna można uzyskać ulgi podatkowe.

Ta strona korzysta z plików Cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności